+ Cevap Ver
2 sonuçtan 1 ile 2 arası
Şu an Muhasebe kategorisindeki Temel Muhasebe Kavramları ve İlkeleri isimli konuyu okuyorsunuz.
  1. #1
    Forum Üyesi Ferruh Atalay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    17 Ağustos 2013
    Yer
    Malatya
    Mesajlar
    922

    Temel Muhasebe Kavramları ve İlkeleri

    Temel Muhasebe Kavramları ve İlkeleri

    a) Süreklilik:
    Kamu idarelerinin faaliyetleri, herhangi bir zaman sınırlamasına tabi olmaksızın sürdürülür.
    b) Dönemsellik: Kamu idarelerinin faaliyetleri, belirli dönemlerde raporlanır ve her dönemin faaliyet sonuçları diğer dönemlerden bağımsız olarak saptanır.
    c) Parayla ölçülme: Parayla ölçülebilen ekonomik olay ve işlemlere ilişkin muhasebe kayıtları, ortak ölçü olarak ulusal para birimi ile yapılır.
    d) Maliyet esası: Para mevcudu, alacaklar ve maliyetinin belirlenmesi mümkün veya uygun olmayan kalemler hariç, kamu idareleri tarafından edinilen varlık ve hizmetler, bunların elde edilme maliyet bedelleriyle muhasebeleştirilir. Maliyet bedeli tespit edilemeyen varlık ve kaynakların değerlemesine ilişkin hükümler saklıdır.
    e) Belgelendirme: Muhasebe kayıtları, gerçek durumu yansıtan ve usulüne uygun olarak düzenlenmiş belgelere dayandırılır.
    f) Tutarlılık: Muhasebe uygulamalarının, faaliyet ve bütçe uygulama sonuçlarının ve bunlara ilişkin yorumların birbirini izleyen dönemlerde tutarlı bir şekilde karşılaştırılabilirliğinin sağlanması esastır. Uygulanan muhasebe politikalarının değişmesi durumunda, değişikliklerin ve mali etkilerinin mali tablo dipnotlarında açıklanması zorunludur.
    g) Tam açıklama: Mali tablolar, bu tablolardan yararlanacak olanların doğru karar vermelerine yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır şekilde düzenlenir.
    h) Önemlilik: Bir hesap kalemi veya mali bir olayın nispi ağırlık ve değerinin, mali tablolarda yer verilecek önemde olması esastır.
    i) İhtiyatlılık: Muhasebe uygulamasında muhtemel risklere ve olaylara karşı bu Yönetmelikte ( Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği ) belirtilen durumlarda karşılık ayrılır. Faaliyet sonucunu değiştirmeye yönelik olarak gizli yedekler ya da gereğinden fazla karşılık ayrılamaz.
    Konu Ferruh Atalay tarafından (10 Ekim 2013 Saat 17:00 ) değiştirilmiştir.

  2. #2
    Forum Üyesi Ferruh Atalay - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    17 Ağustos 2013
    Yer
    Malatya
    Mesajlar
    922
    Alıntı Ferruh Atalay İsimli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Temel Muhasebe Kavramları ve İlkeleri

    a) Süreklilik:
    Kamu idarelerinin faaliyetleri, herhangi bir zaman sınırlamasına tabi olmaksızın sürdürülür.
    b) Dönemsellik: Kamu idarelerinin faaliyetleri, belirli dönemlerde raporlanır ve her dönemin faaliyet sonuçları diğer dönemlerden bağımsız olarak saptanır.
    c) Parayla ölçülme: Parayla ölçülebilen ekonomik olay ve işlemlere ilişkin muhasebe kayıtları, ortak ölçü olarak ulusal para birimi ile yapılır.
    d) Maliyet esası: Para mevcudu, alacaklar ve maliyetinin belirlenmesi mümkün veya uygun olmayan kalemler hariç, kamu idareleri tarafından edinilen varlık ve hizmetler, bunların elde edilme maliyet bedelleriyle muhasebeleştirilir. Maliyet bedeli tespit edilemeyen varlık ve kaynakların değerlemesine ilişkin hükümler saklıdır.
    e) Belgelendirme: Muhasebe kayıtları, gerçek durumu yansıtan ve usulüne uygun olarak düzenlenmiş belgelere dayandırılır.
    f) Tutarlılık: Muhasebe uygulamalarının, faaliyet ve bütçe uygulama sonuçlarının ve bunlara ilişkin yorumların birbirini izleyen dönemlerde tutarlı bir şekilde karşılaştırılabilirliğinin sağlanması esastır. Uygulanan muhasebe politikalarının değişmesi durumunda, değişikliklerin ve mali etkilerinin mali tablo dipnotlarında açıklanması zorunludur.
    g) Tam açıklama: Mali tablolar, bu tablolardan yararlanacak olanların doğru karar vermelerine yardımcı olacak ölçüde yeterli, açık ve anlaşılır şekilde düzenlenir.
    h) Önemlilik: Bir hesap kalemi veya mali bir olayın nispi ağırlık ve değerinin, mali tablolarda yer verilecek önemde olması esastır.
    i) İhtiyatlılık: Muhasebe uygulamasında muhtemel risklere ve olaylara karşı bu Yönetmelikte ( Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği ) belirtilen durumlarda karşılık ayrılır. Faaliyet sonucunu değiştirmeye yönelik olarak gizli yedekler ya da gereğinden fazla karşılık ayrılamaz.

    Bu kavramlar muhasebe uygulamalarına yön veren ana kurallardır. Devlet muhasebesinin Anayasası hükümleri gibidirler. Kanunlar Anayasaya aykırı olamayacagı gibi muhasebenin ilke ve kurallarıda temel kavramlara aykırı olamaz.

    Süreklilik kavramı; Belediye Başkanının görev süresine veya çalışanın hizmet süresine bağlı olmadan, bir idarenin faaliyetlerini sürekli devam ettireceğini ifade eder.
    Dönen sonlarında 257 ve 268 gibi hesaplarla amortisman ayırma işlemi muhasebenin süreklilik kavramı geregidir.
    Amortisman süresi dolmak üzere olan bir hizmet binası artık yıpranmış, idare sürekliliğini devam ettireceği için yeni bir hizmet binasına ihtiyaç vardır.

    Dönemsellik kavramı; diğer adıyla tahakkuk kavramı, gelir ve giderlerin tahakkuk esasına göre muhasebeleştirilmesi, faaliyet gelirlerinin aynı dönemdeki faaliyet giderleri ile karşılaştırılması dönemsellik kavramı gereğidir. Aynı dönemden kasıt mali yıl 1 Ocak - 31 Aralık arası dönemdir.

    Gider tahakkukları hesabı (381)
    Gelecek aylara/yıllara ait giderler hesabı (180/280)
    Gelecek aylara ait gelirler hesabı (380) dönemsellik kavramı gereği kullanılan hesaplardır.

    Parayla Ölçülme kavramı; Muhasebenin konusu mali olaylardır, mali olaylar ise parayla ölçülürler. Belediye başkanının görev süresinin dolması bir olaydır fakat parayla ölçülmediği için mali bir olay değildir ve muhasebeyle ilgisi yoktur.
    Parayla ölçülme kavramı mali olayların, muhasebeye ulusal para birimi ile yansılıtmasını ifade eder.

    Maliyet Esası kavramı; Para mevcudu, alacaklar ve maliyetin belirlenmesi mümkün olmayan diğer kalemler hariç, idare tarafından edinilen varlık ve hizmetlerin muhasebeleştirilmesinden bunların elde edilme maliyetinin esas alınmasını ifade eder.

    Samsundaki bir idarenin Ankara ilinden aldığı bir hizmet aracını Samsuna getirene kadar onunla ilgili yaptığı bütün giderler 254- Taşıtlar hesabının borcuna yazılır.
    Samsundaki idare, Aldığı bu hizmet aracını ilk kullanmaya başladığı ana kadarki harcamaları taşıtın maliyetidir, bu işlem maliyet esası kavramı gereğidir.

    Belgelendirme Kavramı; Muhasebe kayıtlarının belgelere dayandırılmasını ifade eder.
    Belgelendirme kavramı Kanıtlanabilirliği sağlar.

    İhtiyatlılık Kavramı; Muhasebe uygulamasında muhtemel risklere ve olaylara karşı, karşılık ayrılır.
    Kıdem Tazminat Karşılıkları hesabı (372/472) ihtiyatlılık kavramı gereği kullanılan hesaplardır.

+ Cevap Ver

Benzer Konular

  1. Kamu İdaresi Hesaplarının Sayıştaya Verilmesi Ve Muhasebe Birimleri İle Muhasebe Yetk
    By Ferruh Atalay in forum Genel Konular / Duyurular / Sınavlar
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 08 Ekim 2013, 15:02

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Mesaj Yazma Yetkiniz Var
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
  •  

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0